Rozrywka.Goniec.pl > Telewizja > Polsat ukarany za noc sylwestrową. Stacja musi zapłacić niemal 10 mln złotych! Widzowie powinni uważać?
Piotr Szczurowski
Piotr Szczurowski 28.12.2023 11:39

Polsat ukarany za noc sylwestrową. Stacja musi zapłacić niemal 10 mln złotych! Widzowie powinni uważać?

Polsat
Polsat ukarany za noc sylwestrową/Photo by Ian Schneider on Unsplash, Polsat.pl

Prezes UOKiK ukarał Telewizję Polsat i spółkę Teleaudio Dwa - odpowiedzialnych za organizację SMS-owego konkursu sylwestrowego Sylwester Szczęścia. Kara to niemal 10 mln złotych. Czy widzowie powinni uważać podczas tegorocznego sylwestra?

Telewizja Polsat ukarana! Musi zapłacić niemal 10 mln złotych

Fatalne wieści dla stacji Polsat. Decyzją UOKiK popularna telewizja zapłacić musi 10 mln złotych kary. Zdaniem urzędu organizatorzy mieli wprowadzić w błąd uczestników konkursu co do jego zasad, kosztów uczestnictwa i przebiegu.

UOKiK przeanalizował scenariusz konkursu, zapis audycji sylwestrowej oraz treści wiadomości SMS otrzymywanych przez konsumentów od organizatorów, czyli Telewizji Polsat i Teleaudio Dwa. To z pewnością bolesny cios, który sprawi, że stacja będzie musiała wyciągnąć wnioski.
Decyzja prezesa dotyczy konkursu, który Telewizja Polsat razem ze spółką Teleaudio Dwa zorganizowała w noc sylwestrową 2021 roku.

Widzowie wydarzenia mogli wziąć udział w konkursie SMS "Wygraj 100 000 zł lub auto oraz nagrody dodatkowe". Zdaniem UOKiK uczestnicyna wielu etapach loterii zostali wprowadzeni w błąd.

Jak zauważa urząd, prowadzący program zapewniali, że wystarczy jeden SMS, aby wziąć udział w konkursie i wygrać atrakcyjne nagrody. W praktyce warunki wyglądały jednak inaczej.

- "Wystarczy, że wyślecie SMS o treści SYLWESTER pod numer 7370", "dzisiaj gracie o jeden z tych czterech eleganckich samochodów", "dzisiaj wieczorem dzwonimy wyłącznie do zwycięzców" - zapewniali prowadzący sylwestrową noc, zdaniem UOKiK wprowadzając telewidzów w błąd.

Dodatkowo zachęta do wysłania wiadomości SMS pojawiała się na specjalnej belce wyświetlanej na ekranie podczas wydarzenia, co dodatkowo powtarzało błędny przekaz. Sprawie postanowił przyjrzeć się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Katarzyna Dowbor w szczerym wyznaniu o związku. Jest gotowa na nowy etap w życiu?

Błędny przekaz podczas sylwestrowego konkursu. UOKiK przyjrzał się sprawie

Jak ustaliła instytucja, wbrew przekazywanym na antenie informacjom, wysłanie pojedynczej wiadomości SMS za 3,69 zł nie umożliwiało udziału w grze o wspomniane nagrody. W rzeczywistości pierwsza wiadomość tekstowa miała jedynie charakter zgłoszeniowy, a do udziału w losowaniu konieczne było wysłanie kolejnych SMS-ów. Pierwszy z nich dotyczył wyboru nagrody, którą chcielibyśmy wygrać, a w kolejnym uczestnik musiał wpisać swój kod pocztowy.

Dopiero trzy SMS-y umożliwiały udział w grze o nagrody sylwestrowe i nagrody główne... ale nadal nie zapewniały zdobycia żadnej nagrody w konkursie. To kolejny błąd organizatorów, którzy nie przedstawili nigdzie czytelnego regulaminu akcji. Jak zauważył UOKiK, nie dało się też tego wywnioskować z przekazu audycji oraz wysłanych do widzów wiadomość od organizatorów.

Jak zauważa urząd, wbrew zapewnieniom prowadzących koncert i komunikatom, które wyświetlano podczas wydarzenia, widzowie nie mogli zdobyć obiecywanych nagród głównych, gdyż wiadomość o zakwalifikowaniu do finału dostawali dopiero 4 stycznia, a dzień później przychodził SMS z zadaniem... którego wykonanie wiązało się z wysłaniem kolejnej wiadomości SMS.

UOKiK nie ma wątpliwości. Organizatorzy sylwestrowego konkursu wprowadzili widzów w błąd

UOKiK analizując schemat całego konkursu, ustalił, że widzowie byli wprowadzani w błąd i mogli zrozumieć, że jeden SMS wystarczał do tego, aby wziąć udział w finale i wygrać nagrodę główną. W rzeczywistości uczestnicy musieli wysłać aż cztery SMS-y, wydając w sumie 14,76 zł. Wprowadzające w błąd były zarówno informacje pojawiające się podczas nocy sylwestrowej na ekranie, zapewnienia prowadzących, a także SMS-y, które były wysyłane do uczestników przez organizatorów.

Prezes UOKiK uznał również, że uniemożliwiono uczestnikom zapoznanie się z warunkami konkursu, gdyż znajdował się on w obszernym spisie regulaminów, który dostępny był... w Telegazecie.

Przygotowując konkurs, każdy organizator musi pamiętać o podstawowych zasadach uczciwości. Sylwestrowe, noworoczne quizy zachęcają konsumentów do spontanicznego udziału. Na ich popularność wpływa wiele czynników, nie bez znaczenia jest także nadzieja na łatwą wygraną w ten wyjątkowy wieczór. Jasne informacje o tym, co trzeba zrobić, by wygrać, to recepta na sukces w każdym organizowanym konkursie. Zasady i ich sposób prezentowania powinny być przejrzyste i nie mogą wprowadzać w błąd, podobnie jak informacje tekstowe wysyłane do konsumentów oczekujących na wygraną - przekazał prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

W rezultacie, za stosowanie nieuczciwej praktyki, organizatorzy konkursu zostali ukarani przez instytucję karą finansową w wysokości blisko 10 mln zł (Telewizja Polsat 9 557 918 zł, a spółka Teleaudio Dwa 388 269 zł). Ponadto informacje o decyzji UOKiK powinny pojawić się w postaci komunikatu audiowizualnego na kanałach Polsatu, stronach internetowych obu przedsiębiorców, a także na ich profilach w mediach społecznościowych. Decyzja jest nieprawomocna, a spółki mogą złożyć od niej odwołanie.

Źródło: mycompanypolska.pl

Tagi: Polsat